Sèries i pel·lícules per a aquest estiu: De ‘Blossoms Shanghai’ a ‘La luz que imaginamos’

Són tan pocs els al·licients estiuencs a les grae­lles televisives convencionals que cal escurar l’oferta de les plataformes. Del catàleg de sèries, deixem de banda Adolescencia, que ja té tones de merescudíssima literatura laudatòria, i El juego del calamar. Qui no n’estigui cansat ho estarà amb aquesta tercera temporada plena de cafrades. Hi ha un cameo final, una reclutadora nord-americana. El mateix creador de la sèrie ho ha desxifrat: s’ha acabat la carnisseria a Corea, però el joc criminal que alimenten els poderosos pot continuar en altres llocs. Més temporades sota una altra bandera?

Dos desenganys que, malgrat això, mereixen una ullada. Un: Blossoms Shanghai. Tots els cinèfils recordem amb melanconia Deseando amar (2000). Peça irrepetible, es tracta d’una narració amb l’exigent austeritat de Wong Kar-Wai. I aquest gran cineasta xinès ha entrat per primera vegada a la indústria de les sèries. La va estrenar el 2023 a la Xina i ara l’ha portat Filmin (quinze capítols aquest estiu i quinze més l’hivern vinent). Explica la instal·lació del protagonista, Ah Bao, i dels seus competidors, en la creixent economia de mercat socialista. Principalment, som al Shanghai dels noranta, amb una colla d’animetes ambicioses. Wong Kar-Wai els enclota en un univers atabalador, seguits per una càmera neguitosa. Un món amb molt brilli-brilli, però confós. O si més no aquesta és la impressió que fan els primers capítols. Però tractant-se de Wong Kar-Wai, no està dita la darrera paraula.

Dos: de la setena temporada de Black Mirror (Netflix, 2025), només cal mirar un capítol. Un parell, sent indulgents. A Elogio, la recuperació del passat del protagonista mitjançant fotos immersives el fa penedir-se. Però el millor capítol és el primer. La mort cerebral de l’esposa fa que el marit se subscrigui a una aplicació que la fa revifar. Problema: si no paga les actualitzacions, perilla la vida de la dona. La necessitat de diners porta a un final tràgic. Salvatge descripció de la sanitat en mans privades.

Oriol Pla i Álvaro Cervantes, a 'Esmorza amb mi', d'Iván Morales.

I atenció a Oriol Pla. De família de pallassos (aquest juny, vuit anys després d’estrenar Travy, el pare, la mare i els dos germans van emplenar el Romea amb aquesta batussa familiar sobre què fer dalt d’un escenari), practica una intel·ligent i ria­llera avantguarda (l’any passat al TNC, amb Gola, es barallava tot sol amb el que escopia una màquina expenedora). Té una espessa filmografia recent. Ara als cinemes, fa una col·laboració a Esmorza amb mi (Iván Morales, 2025), film amb millors intèrprets que personatges… En el terreny de les sèries, una peça excepcional: Yo, adicto (Ja­vier Giner, Disney+, de finals de 2024). Autobiografia sobre una rehabilitació, la del director, narrada amb la parsimònia que cal, sense majúscules, amb un gran amor cap a —quasi— totes les criatures. I no és perdre el temps repescar El dia de mañana (Mariano Barroso, Movistar+, 2018). No ha envellit. Crònica del final del franquisme protagonitzada per un trepa estafador i enamorat, xivato a Via Laietana, que no té altra manera de redimir-se que amb la immolació.

Fotograma de la setena temporada de 'Black Mirror'.

Tot i que l’Homo tenebrarum, concepte de Vicente Monroy, no ha d’abandonar les sales de cinema, tres títols que ja han arribat a les plataformes. La luz que imaginamos (India, Payal Kapadia, Filmin, 2024) és un bellíssim retrat de tres dones que desafien la religió i les castes. I un missatge: hi ha esperança. A La semilla de la higuera sagrada (Alemanya, Filmin, 2024), obra del cineasta iranià Mohammad Rasoulof, ara a l’exili, un jutge submís que firma condemnes de mort per aconseguir els privilegis de la casta judicial s’enfronta a les dones de casa seva. Retrat precís de l’opressió quotidiana, amb una tercera hora que podria escurçar-se. Tardes de soledad (Movistar+, 2025), d’Albert Serra, va ser acusada d’enaltir les corrides… És un document sobre ritus associats a la violència. La primera imatge del film és un toro mirant-nos des de la devesa. La segona, la del torero. A qui dona primacia? Ens cal Albert Serra.

Seguir leyendo

 Les graelles de televisió són poc atractives i cal recórrer a les plataformes  

guia de l’estiu

Les graelles de televisió són poc atractives i cal recórrer a les plataformes

Sèries i pel·lícules per a aquest estiu
Tomàs Delclós

Són tan pocs els al·licients estiuencs a les grae­lles televisives convencionals que cal escurar l’oferta de les plataformes. Del catàleg de sèries, deixem de banda Adolescencia, que ja té tones de merescudíssima literatura laudatòria, i El juego del calamar. Qui no n’estigui cansat ho estarà amb aquesta tercera temporada plena de cafrades. Hi ha un cameo final, una reclutadora nord-americana. El mateix creador de la sèrie ho ha desxifrat: s’ha acabat la carnisseria a Corea, però el joc criminal que alimenten els poderosos pot continuar en altres llocs. Més temporades sota una altra bandera?

Dos desenganys que, malgrat això, mereixen una ullada. Un: Blossoms Shanghai. Tots els cinèfils recordem amb melanconia Deseando amar(2000). Peça irrepetible, es tracta d’una narració amb l’exigent austeritat de Wong Kar-Wai. I aquest gran cineasta xinès ha entrat per primera vegada a la indústria de les sèries. La va estrenar el 2023 a la Xina i ara l’ha portat Filmin (quinze capítols aquest estiu i quinze més l’hivern vinent). Explica la instal·lació del protagonista, Ah Bao, i dels seus competidors, en la creixent economia de mercat socialista. Principalment, som al Shanghai dels noranta, amb una colla d’animetes ambicioses. Wong Kar-Wai els enclota en un univers atabalador, seguits per una càmera neguitosa. Un món amb molt brilli-brilli, però confós. O si més no aquesta és la impressió que fan els primers capítols. Però tractant-se de Wong Kar-Wai, no està dita la darrera paraula.

Una escena de 'Blossoms Shanghai', la sèrie de Wong Kar-Wai.

Dos: de la setena temporada de Black Mirror (Netflix, 2025), només cal mirar un capítol. Un parell, sent indulgents. A Elogio, la recuperació del passat del protagonista mitjançant fotos immersives el fa penedir-se. Però el millor capítol és el primer. La mort cerebral de l’esposa fa que el marit se subscrigui a una aplicació que la fa revifar. Problema: si no paga les actualitzacions, perilla la vida de la dona. La necessitat de diners porta a un final tràgic. Salvatge descripció de la sanitat en mans privades.

I atenció a Oriol Pla. De família de pallassos (aquest juny, vuit anys després d’estrenar Travy, el pare, la mare i els dos germans van emplenar el Romea amb aquesta batussa familiar sobre què fer dalt d’un escenari), practica una intel·ligent i ria­llera avantguarda (l’any passat al TNC, amb Gola, es barallava tot sol amb el que escopia una màquina expenedora). Té una espessa filmografia recent. Ara als cinemes, fa una col·laboració a Esmorza amb mi (Iván Morales, 2025), film amb millors intèrprets que personatges… En el terreny de les sèries, una peça excepcional: Yo, adicto (Ja­vier Giner, Disney+, de finals de 2024). Autobiografia sobre una rehabilitació, la del director, narrada amb la parsimònia que cal, sense majúscules, amb un gran amor cap a —quasi— totes les criatures. I no és perdre el temps repescar El dia de mañana (Mariano Barroso, Movistar+, 2018). No ha envellit. Crònica del final del franquisme protagonitzada per un trepa estafador i enamorat, xivato a Via Laietana, que no té altra manera de redimir-se que amb la immolació.

Fotograma de la setena temporada de 'Black Mirror'.

Tot i que l’Homo tenebrarum, concepte de Vicente Monroy, no ha d’abandonar les sales de cinema, tres títols que ja han arribat a les plataformes.La luz que imaginamos (India, Payal Kapadia, Filmin, 2024) és un bellíssim retrat de tres dones que desafien la religió i les castes. I un missatge: hi ha esperança. A La semilla de la higuera sagrada (Alemanya, Filmin, 2024), obra del cineasta iranià Mohammad Rasoulof, ara a l’exili, un jutge submís que firma condemnes de mort per aconseguir els privilegis de la casta judicial s’enfronta a les dones de casa seva. Retrat precís de l’opressió quotidiana, amb una tercera hora que podria escurçar-se. Tardes de soledad(Movistar+, 2025), d’Albert Serra, va ser acusada d’enaltir les corrides… És un document sobre ritus associats a la violència. La primera imatge del film és un toro mirant-nos des de la devesa. La segona, la del torero. A qui dona primacia? Ens cal Albert Serra.

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo

¿Quieres añadir otro usuario a tu suscripción?

Añadir usuarioContinuar leyendo aquí

Si continúas leyendo en este dispositivo, no se podrá leer en el otro.

¿Por qué estás viendo esto?

Flecha

Tu suscripción se está usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PAÍS desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripción a la modalidad Premium, así podrás añadir otro usuario. Cada uno accederá con su propia cuenta de email, lo que os permitirá personalizar vuestra experiencia en EL PAÍS.

¿Tienes una suscripción de empresa? Accede aquí para contratar más cuentas.

En el caso de no saber quién está usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contraseña aquí.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrará en tu dispositivo y en el de la otra persona que está usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aquí los términos y condiciones de la suscripción digital.

Sobre la firma

Tomàs Delclós

Licenciado en Derecho y Periodismo, fue profesor de Historia del Cine en la UAB durante varios años. Trabajó en las redacciones de Fotogramas, Tele/Expres, El Periódico y, durante más de treinta años, en EL PAÍS donde, como subdirector, participó en la fundación de Babelia y Ciberpaís. Fue Defensor del Lector.

Mis comentariosNormas

Rellena tu nombre y apellido para comentarcompletar datos

Please enable JavaScript to view the <a href=»https://disqus.com/?ref_noscript» rel=»nofollow»> comments powered by Disqus.</a>

Más información

Exposicions per visitar a l’estiu
QUADERN recomanacions juny

Arxivat A

 EL PAÍS

Interesante